Verkkokauppiaan, kuten tietenkin kivijalkakauppiaankin yksi tärkeimmistä tehtävistä on kaupan tuotevalikoimasta päättäminen. Mitä tuotteita ottaa valikoimiin ja mistä kanavista tuotteet kannattaa hankkia.
Meillä Jasmel.fi verkkokaupassa tuotevalintaan on heti alusta lähtien kiinnitetty aivan erityistä huomiota jo senkin takia, että suuri osa tuotteista on tarkoitettu lasten käyttöön ja näillä tuotteilla vaatimustaso on erityisen kova ja niiden pitää täyttää kaikki laissa asetetut laatu- ja turvallisuuskriteerit.
Tämän lisäksi tuotteiden pitää tietenkin kiinnostaa asiakkaitamme ja olla sopivan hintaisia, että ne menisivät kaupaksi.
Toimitamme paljon tuotteita myös ammattikäyttöön kouluihin, päiväkoteihin, kerhoihin, seuroihin ja lukuisiin muihin laitoksiin ja yhteisöihin, joissa tuotteitten pitää kestää vuosien ajan kovaakin käyttöä. Ihan hyväkin tuote, joka kestää mainiosti kotikäytössä, saattaa laitoskäytössä hajota jo heti ensimmäisenä päivänä. Nopeasti hajoavat, toimimattomat tuotteet aiheuttavat kaupalle image tappioita ja paljon ylimääräisiä kuluja palautusten ja tuotevaihtojen kautta.
Yrityksemme on perustettu vuonna 1994 ja kokemusta on ehtinyt kertyä jo vuosikymmenien ajan. Koska heti alusta alkaen päätimme keskittyä opettavaisiin tuotteisiin ja leluihin, joita voi hyvällä omalla tunnolla toimittaa myös esim. päiväkoteihin ja kouluihin, piti laatuseikkoihin kiinnittää aivan erityistä huomiota.
Vaikka meillä olikin jonkin verran alaan ja laitoskäyttöön liittyvää kokemusta, sattui silti alussa joitakin virhearvioita, joista pyrimme kuitenkin ottamaan opiksi. Kuluneina vuosikymmeninä on tullut nähtyä jos jonkinlaista tavaraa ja kokemusta on karttunut yllin kyllin. Nykyään meille tuleekin reklamaatioita erittäin harvoin ja myös palautusprosenttimme on hyvin alhainen.
Miten sitten rakentaa hyvä tuotevalikoima verkkokauppaan? Ensimmäinen tarkeä asia on hyvät tavarantoimittajat. Olemme valinneet toimittajiksimme vain tunnettuja, hyvämaineisia yrityksiä, joilla laaduntarkkailu on kunnossa ja myös riittävästi resursseja laadukkaaseen toimintaan.
Useimmat toimittajamme ovat jopa meitä vanhempia eli vuosien tuomaa kokemusta on yllin kyllin ja myös yhteinen historiamme on vuosien, ellei vuosikymmenien mittainen. Olemme aikojen kuluessa oppineet tuntemaan toimittajamme ja heidän tuotteensa. Useimmat toimittajamme ovat erikoistuneet samoihin asiakasryhmiin kuin mekin ja asiakkaiden erityistarpeet ja vaatimukset ovat heillä hyvin tiedossa.
Kun olemme ottamassa uutta tuotetta myyntiin, tarkastelemme sitä ensin kriittisin silmin. Verkkokaupassa ostoksia tekevällä on tuotteesta vain kuvat ja esittelytekstit. Tuottetta ei ole mahdollista hypistellä ja kokeilla, kuten kivijalkaliikkeessä. Tämän takia kuvien pitää olla laadukkaita ja antaa tuotteesta realistinen kuva. Myös tuotteen ominaisuudet pitää kertoa mahdollisimman tarkasti.
Me toimimme uusien, valikoimiimme tulossa olevien tuotteiden kanssa siten, että aivan ensimmäiseksi laskemme tuotteelle realistisen hinnan. Tämä siis koskee niitä tuotteita, jotka olemme arvioineet laadullisesti ja kiinnostavuudeltaan sopiviksi verkkokauppamme valikoimiin.
Sen jälkeen asetumme asiakkaan asemaan ja mietimme, miltä meistä tuntuisi, kun avaisimme juuri postista saadun paketin. Onko ensivaikutelma pettymys, no jaa tunne taikka vau kokemus. Jos ensivaikutus on pettymys, on se sitä luultavasti myös useimmille asiakkaillemme.
Tuote voi tuntua paljon vaatimattomamman oloiselta kuin kuvassa tai sen hinta ei ole kohdillaan. Tällaiset tuotteet eivät pääse valikoimiimme. Toki virhearvioita voi sattua mutta aika hyvin tämä menetelmä tuntuu kuitenkin toimivan.
Seuraavaksi tarkastamme, että tuotteessa on lain vaatimat turvamerkinnät ja teemme sille vielä oman laatutarkastuksemme. Jos tuote läpäisee nämä testit, sen hinta-laatusuhde näyttäisi olevan kunnossa ja uskomme sen kiinnostavan myös asiakkaitamme, on mahdollista, että se tulee valikoimiimme.
Näillä eväillä olemmekin saanneet palautukset ja reklamaatiot mitättömän pieniksi kauttamme kulkeviin tavaramääriin suhteutettuna.
Aina ei kuitenkaan mene nii sanotusti putkeen. Joskus harvoissa tapauksissa tuotteessa voi tarkasta laadunvalvonnasta huolimatta kuitenkin ilmetä jokin vika, josta tulee meille reklamaatioita. Joskus reklamaatiot koskevat yksittäistä tuotetta, joskus koko erässä on systemaattinen vika. Yksi tai kaksi reklamaatiota voi olla vielä sattumaa, mutta jos niitä alkaa kertyä enemmän, tuote poistuu valikoimistamme.
Joskus asiakas on eri mieltä kanssamme, eikä tuote vastaa hänen odotuksiaan tai hänen tarpeensa onkin muuttunut ja hän haluaa palauttaa sen takaisin meille.
Me emme halua pettyneitä asiakkaita ja siitä meille koituvaa mainetahraa. Me emme myöskään halua palautuksista tai uuden tuotteen lähettämisestä koituvia ylimääräisiä kustannuksia mutta asiakkaan niin halutessa palautamme mukisematta ja viipymättä rahat palautetusta tuotteesta takaisin.
Niitä ei tarvitse kysellä moneen kertaan. Joskus tuotteessa on vain pieni virhe ja asia saattaa hoitua hinnan alennuksella tai sitten lähettämällä uusi tuote tilalle.
Olemme myös enemmän kuin kiitollisia palautteesta, joka autaa meitä kehittämään valikoimaamme entistäkin paremmaksi ja meille niin tärkeiden asiakkaittemme tarpeita vastaavaksi. Verkkokaupassamme on käytössä tuotearviointi, jonka voi tehdä sen jälkeen, kun tuote on toimitettu. Toivomme asiakkaittemme käyttävän sitä mahdollisimman usein.
Asiakkailta tuleva palaute auttaa meitä parantamaan valikoimaamme entistäkin paremmaksi ja muita asiakkaitamme heidän pohtiessa omia hankintojaan. Toivomme todella kovasti, että tuotteeseentutustuttuaan asiakkaamme kävisivät kirjoittamassa siitä rehellisen arvion.
Kirjaudu sisään kirjoittaaksesi kommentin.